Futurs possibles

Figueres és una ciutat plena de detalls però alhora hi podem trobar retalls.
Ens expliquem, fixem-nos amb les següents imatges:


Cartell que avisa de que la zona està en obres.


Façana en obres des de fa més de tres mesos.


Obres de la plaça Catalunya.


Tal i com podem observar a les imatges, tant el cartell que diu zona en obres, com l'edifici al costat d'una terrassa d'un bar que està en obres i no permet als clients del bar prendre un cafè amb tranquil·litat des de ja fa més de tres mesos o les obres de la nova plaça Catalunya, a figueres hi ha un munt d'obres que porten temps construint-se o simplement aturades. És  per això que creiem que aquestes obres s'haurien de finalitzar el més aviat possible, és cert que ens trobem en una crisi i que l'ajuntament probablement no disposa dels recursos necessaris però no trobem raonable que s’iniciïn unes obres que llavors quedin a mitges.


Jardinera que té la funció de cendrer.

Actualment a Figueres hi ha 747022 metres quadrats de superfícies verdes, 15748 arbres i 372 jardineres. Pel que fa a aquesta imatge, ens resulta realment trist que les jardineres serveixin d'escombraries on llançar la brossa o les burilles de les cigarretes. Pensem que ja que hi són haurien d'estar plenes de plantes per tal de fomentar espais verds.


Gràfic que mostra l'evolució dels metres quadrats de superfície verda de la ciutat. 

Tal i com podem observar en aquest gràfic el nombre de metres quadrats de superfície verda ha passat de 469035 a 620521 del 2007 al 2009, cosa que està bé però pensem que no n'hi ha prou i a més a més aquestes superfícies no estan gaire ben cuidades.


L'espai verd més emblemàtic de Figueres és el Parc Bosc que es podria considerar el pulmó de la ciutat, però que actualment és una zona que rarament és trepitjada per un figuerenc perquè es troba replet de gent marginal (indigents...) i no convida gens a passejar-hi.

Trobem necessari que s’emprengui un progressiu procés global cap a la sostenibilitat, perquè el repte de lluitar contra l’ impacte ecològic negatiu és una qüestió que no només ens afecta a nosaltres, sinó al món sencer. 

Figueres hauria d’ impulsar formules de cooperació amb els municipis urbans que, en el marc de la col·laboració institucional, permetin planificar i gestionar, amb eficàcia i qualitat els serveis de la mancomunitat (subministrament d'aigua, depuradora d'aigües residuals, gestió de residus, programes d'estalvi energètic, transport interurbà...), ja que la problemàtica de la sostenibilitat a casa nostra no és un afer exclusivament local sinó que com ja hem dit anteriorment afecta a tot el conjunt de l’ àrea urbana.

És imprescindible que tota la ciutadania es mobilitzi en aquest procés donant-hi el seu suport actiu, ja que no es tracta d'una tasca política i pedagògica que es pugui dur a terme des de dalt, sinó que ha de ser assumida individualment per cadascun dels ciutadans, siguin infants, joves, adults o grans. Estem tots afectats per aquesta revolució dels nostres hàbits culturals; no hi haurà ciutat sostenible sense ciutadans i ciutadanes que facin seu el compromís cívic vers la sostenibilitat de Figueres de les generacions futures, un compromís que per complir-se, tota la gent hauria d’actuar-hi activament.

La mobilitat és una de les funcions bàsiques que es desenvolupen a la ciutat. Els ciutadans necessitem desplaçar-nos per la ciutat per a desenvolupar la nostra vida quotidiana. Actualment a Figueres es produeixen 97.800 viatges interns al dia i 112.500 viatges diaris intermunicipals. Pel que fa als viatges interns entre un 47% dels viatges es realitzen a peu, el 50,25% es realitzen en vehicle privat i només un 2,55% en transport públic. Pel que fa als viatges intermunicipals, el 94,5% es fa en vehicle privat i el 5,5% en transport públic.

Les polítiques de mobilitat sostenibles van encaminades a reduir l'ús del vehicle privat i afavorir els mitjans menys contaminants i eficients com el caminar, la bicicleta o el transport públic. Alhora, si s'han d'emprar mitjans mecanitzats s'ha d'apostar per aquells vehicles més ecològics. En aquest sentit, l'Ajuntament de Figueres ha estat dels primers a incorporar un autobús elèctric a la flota d'autobusos del transport urbà. Aquest vehicle és propulsat per un motor elèctric alimentat per una gran bateria que evita l'ús de combustibles fòssils i no genera cap emissió de gasos contaminants. Alhora és un vehicle que no emet soroll.


Autobús públic que funciona amb electricitat.


L'estratègia de mobilitat sostenible de la ciutat passa per incrementar paulatinament l'espai destinat al vianant per tal de facilitar uns desplaçaments a peu confortables i segurs. Així, s'han fet actuacions de peatonalització i pacificació de carrers, ampliacions de voreres i de millores de les cruïlles. 

Pel que fa a l'ús de la bicicleta, s'han creat carrils- bici allà on la trama urbana ho ha permès i es pretén crear una xarxa d'abast municipal. També s'han instal·lat aparcaments de bicicletes arreu de la ciutat.
Cal dir també que havia corregut el pensament d’ubicar una Universitat al Castell de Sant Ferran, però aquesta idea no es va tirar mai endavant. Un fet com aquest donaria un canvi de progrés a la ciutat. Tot i així s'està tirant endavant la ubicació d'una Facultat per a cursar màsters i doctorats a distància vinculats amb les energies renovables en el mateix Castell. Es preveu que entri en funcionament el proper 2011.
Finalment dir que els conreus que envolten Figueres (cereals, blat de moro, farratges) van desapareixent degut a l’expansió urbanística de la ciutat. Amb pocs anys la totalitat dels terrenys del terme estaran ocupats per construccions.



En el següent link hi podreu trobar el pla de millores de l'ajuntament de figueres, en aquesta pàgina web hi ha informació sobre els projectes urbanístics de la ciutat i l'evolució de les obres. 

Pla de millores de Figueres